... ...
3D RENDIEREN MET SLEE 2METER ...
<
Onze vermelding op sys.keurmerk.info
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Beeldjes Vervoer

Weergave:


Bezig met laden...
Apache helikopter metalen moerenmannetjes

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Apache helikopter metalen moerenmannetjes

Apache helikopter metalen moerenmannetjes

(0)
€ 113,68

Apache helikopter metalen moerenmannetjes

Onze beelden en figuren en wanddecoratie worden veelal handgemaakt door kunstenaars. Ze zijn een ideaal, uniek en duurzaam relatiegeschenk en uitermate geschikt als woondecoratie in huis of op kantoor.

Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 13x17x32 Gewicht:0.070 KG

Beeld vrouw op een scooter

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Beeld vrouw op een scooter

Beeld vrouw op een scooter

(0)
€ 96,74

Beeld vrouw op een scooter

Bergbeklimmer met lamp moerenman beeldje

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Bergbeklimmer met lamp moerenman beeldje

Bergbeklimmer met lamp moerenman beeldje

(0)
€ 62,86

Bergbeklimmer met lamp moerenman beeldje

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 19x8x8
  • Gewicht:0.350KG

Klimsport

Klimmen betekent omhoog gaan. Het is een fysieke activiteit die kan worden uitgevoerd op hellingen zoals bij heuvels, bergen of de trappen in een gebouw. Men kan ook in een paal of een boom klimmen, of langs de muur van een gebouw.

Bergsport en klimsport zijn niet geheel synonieme begrippen. Onder klimsport in engere zin wordt doorgaans die discipline binnen de bergsport in ruimere zin bedoeld, waarbij ook de armen en handen worden gebruikt en waarbij vooral ook de kracht in handen en vingers van belang is en welke uit veiligheidsoogpunt niet zonder training of voorbereiding kan worden beoefend.

Dit ter onderscheiding van het bergwandelen, waarbij doorgaans niet de armen en handen worden gebruikt en dat, afgezien van de vereiste lichamelijke conditie en de juiste uitrusting (met name het schoeisel), door de meeste mensen kan worden beoefend. Het bergwandelen wordt evenals het toerskiën tot de bergsport in ruimere zin gerekend, terwijl met klimsport meestal wordt gedoeld op de steile tot verticale (en in extreme gevallen soms overhangende) bestijgingen.

Ook in klimhallen kan worden geklommen. Die bevinden zich verspreid door heel Nederland en daar zitten stenen aan de muur waaraan men zich kan vasthouden, tot een hoogte van ongeveer 16 meter.

Algemeen

Klimmen zoals bedoeld in dit artikel wordt meestal gedaan als sport of recreatie. De nadruk ligt daarbij meer op klimbalans en klimlenigheid dan op brute kracht. Klimmen gebeurt in de open lucht in klimgebieden op rotsen, in bergen en soms op ijs. Het wordt ook op artificiële klimmuren beoefend in bijvoorbeeld klimhallen.

Alhoewel klimmen dikwijls als een risicosport wordt gezien, hoeft er geen onnodig gevaar te zijn. Klimongevallen komen zelden voor bij het klimmen in klimzalen, bij het alpinisme is dat daarentegen vrij hoog.

Korte beklimmingen worden meestal beveiligd met een klimtouw door een zekering boven aan de route te halen. Deze manier van klimmen heet topropen. Dit gebeurt in tweetallen: de zekeraar op de grond trekt het touw strak voor de klimmer. In klimhallen in Nederland en België is deze methode zeer gebruikelijk.

In landen als Zwitserland en Oostenrijk kan in klimhallen alleen voorgeklommen worden. Dit houdt in dat er boven geen haak met een touw erin is. De klimmer moet zelf het touw zelf meenemen om gezekerd te zijn. Om de paar meter maakt die het touw vast aan een haak in de rots. Als de klimmer valt, gebeurt dat tot onder het vorige punt waar het touw was vastgemaakt. Ook hier gebeurt klimmen in paren. Één persoon is de klimmer, de ander de zekeraar. De klimmer klimt omhoog en plaatst de beveiligingen en leidt zijn klimtouw door deze beveiligingen. De zekeraar, die achterblijft, geeft touw uit en blokkeert het touw als de klimmer zou vallen.

Bij heel lange routes gebeurt voorklimmen om en om. Als de eerste voorklimmer bovenaan is en stand gemaakt heeft, wisselen de klimmer en de zekeraar van rol. De tweede klimmer klimt nu naar boven en verwijdert alle beveiligingen die onderweg door de eerste klimmer aangebracht zijn. De eerste klimmer fungeert nu als zekeraar. Men kan ook door middel van een dubbeltouw of tweelingtouw twee naklimmers zekeren.

Bijna alle klimmers volgen bekende klimroutes die zijn beschreven in klimgidsen, ook topo (afgeleid van topografie) genoemd. De meest ervaren en ondernemende klimmers zullen proberen nieuwe routes te openen en ze als eerste te klimmen.

Klimcategorieën naar type terrein

Alpinisme is het beklimmen van bergen en kan bergwandelen, rotsklimmen en ijsklimmen omvatten.
  • Boulderen is verticale of horizontale beweging over boulders, lagere rotsen waardoor meestal zonder touw kan worden geklommen. Dit kan ook indoor in een klimhal.
  • Builderen (vgl. bouldering) is het beklimmen van de buitenkant van gebouwen. Dit is meestal verboden.
  • IJsklimmen is het klimmen op ijs. Dit is mogelijk bij bevroren watervallen (ijsval).
  • Drytoolen is een variant van ijsklimmen waarbij, met ijsklimmateriaal, uitsluitend in rots of op hout geklommen wordt.
  • Mixed-terrain klimmen doet men wanneer de aard van de route het noodzakelijk maakt dat ijsklimmen en dry-toolen om beurten gebruikt worden om de route te voltooien.
  • Indoor klimmen is verticale of horizontale beweging over artificieel geconstrueerde muren en grepen. Routes hebben een gevarieerde moeilijkheidsgraad en worden meestal aangeduid door middel van grepen in een bepaalde kleur per route. De moeilijkheid van de routes wordt aangegeven in een combinatie van cijfers en letters. Hoe lager het cijfer, hoe 'makkelijker' de route. Hetzelfde geldt voor de letters: hoe lager de letter, hoe makkelijker. Een route van 3A is dus makkelijker dan route 3B. De moeilijkheidsgraad kan ook met een + worden aangegeven. Dan staat er 3B+: deze route is dus iets moeilijker dan route 3B.
  • Rotsklimmen is verticale of horizontale beweging over steil, rotsachtig terrein.
  • een specialisatie uit het rotsklimmen/alpinisme ontstaan is het sportklimmen/vrij klimmen. Hierbij wordt op rots geklommen maar daarbij is opgelegd dat een route (een logische lijn naar boven over de rots) als geklommen geldt, als men niet alleen boven komt, maar dit ook zonder hulpmiddelen tot voortbeweging is gebeurd. Dus alleen op handen en voeten op de rots. Belangrijk is ook te beseffen dat er wel degelijk zekerheid wordt ingebouwd door touw en tussenzekeringen in de rots om een eventuele val op te vangen. Wordt sportklimmen beoefend zonder zekering, dan spreekt men van free-solo of solo-klimmen.

Een route kan in verschillende stijlen beklommen. De puurste vorm is een route “on-sight” beklimmen, als de klimmer deze route nog nooit heeft geprobeerd, of zelfs nog nooit heeft gezien of iemand deze hebt zien beklimmen. Er is dan pas sprake van een geslaagde “on-sight” beklimming wanneer de klimmer zonder te vallen in één keer boven komt.

Een route “rotpunkt” beklimmen geeft aan dat er al een eerdere poging aan vooraf is gegaan. Nu wordt hij zonder te vallen of te rusten in één keer beklommen.

“All-free” geeft aan dat een route met vallen en rusten is beklommen. Alle bewegingen zijn echter gedaan zonder gebruik te maken van haken of ander technische hulpmiddelen. Het geeft aan dat de klimmer in staat mag worden geacht de route geheel zonder rusten te kunnen beklimmen, alle afzonderlijke bewegingen moeten nu echter nog aan elkaar geplakt worden.

Bij “yo-yo-en” wordt een route ook met vallen en opstaan geklommen. Nu keer de klimmer echter steeds terug naar het begin van de route en begint opnieuw. Het touw blijft wel in de ingehangen zekeringen hangen.

De laatste methode is het “naklimmen” van een route. De klimmer wordt hierbij gezekerd door middel van een touw dat van bovenaf neerhangt. Dit touw hangt altijd strak, het valrisico is zeer laag. Soms spreekt men van "top-rope" klimmen, waarbij de klimmer van op de grond wordt gezekerd. Dit laatste is een veel gebruikte methode om beginners een eerste kennismaking met de rotsen te laten ervaren, de handelingen komen sterk overeen met de meeste die in een klimhal worden uitgevoerd.

Klimcategorieën naar de manier van voortbewegen

  • Klimstijlen naar type van beveiligingArtificieel klimmen: alles is geoorloofd om de klimmer en zijn materiaal de wand op te krijgen. Het is in bepaalde gevallen de enige manier om een rotswand te beklimmen. Een speciale vorm hiervan is de direttissima, waarbij een route zo strikt mogelijk in een rechte lijn omhoog wordt afgelegd.
  • Vrij klimmen: het is bij deze vorm van klimmen alleen geoorloofd om het eigen lichaam te gebruiken om een rots te beklimmen. Materiaal zoals touwen en zekeringen zijn er alleen voor om de klim te beveiligen en mogen niet gebruikt worden om omhoog te komen.
  • Scrambling: klimmen zonder een zekeraar nodig te hebben.
  • Boulder hopping: Van steen tot steen springen, af en toe gebruikmakend van de handen.
  • Hiking: Wandelen met af en toe een winst of verlies in hoogte.
  • Easy Hiking: de gemakkelijkste manier van klimmen.
  • Egyptian: Bepaalde manier van het houden van de benen en armen, zoals afgebeeld op Egyptische hiërogliefen.
  • Solo-klimmen is het klimmen zonder zekeraar. Dit kan door middel van een zelfblokkerend zekerapparaat op het touw. Niet te verwarren met free solo climbing;
  • Free solo climbing is het klimmen zonder touw en/of beveiligingsmateriaal;
  • Traditioneel klimmen is klimmen waarbij de klimmer zelf alle beveiligingen plaatst;
  • Sportklimmen is het klimmen van routes die zijn beveiligd met haken die in de rots zijn geboord. De ankers zijn (meestal) betrouwbaar en de klimmer heeft maar weinig materiaal nodig. Klimmers kunnen moeilijkere routes proberen omdat vallen niet zo'n probleem is.

Brandweerauto oldtimer

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Brandweerauto oldtimer

Brandweerauto oldtimer

(0)
€ 126,99

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 12x17x28
  • Gewicht:1 KG

Cadillac miniatuur auto

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Cadillac miniatuur auto

Cadillac miniatuur auto

(0)
€ 163,29

Cadillac miniatuur auto

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 11x43x16
  • Gewicht:1.5 KG

Cadillac is een Amerikaans merk van luxeauto's. Sinds 1909 behoort het merk tot het General Motors-concern. Cadillacs worden wereldwijd verkocht. De belangrijkste afzetgebieden zijn de Verenigde Staten, Canada en China.

Cadillac is het oudste Amerikaanse automerk na Buick, en ook wereldwijd is het een van de oudste. Cadillac staat bekend om zijn innovatie, hoge kwaliteit en veel luxe. In België en Nederland zijn respectievelijk zes en vier dealers actief.

Moderne modellen

In augustus 2011 werd duidelijk dat Cadillac een nieuwe weg was ingeslagen. Diverse oudere modellen, waaronder de DTS en STS, maakten plaats voor nieuwe. Het gaat hier om de XTS (2012), ELR (2013) en ATS (2012). De Cadillac XTS is de officiële vervanger van de DTS en STS, en is bedoeld als luxueuze auto. Het type ELR, ook wel Converj genoemd, is een elektrisch aangedreven auto die in 2013 werd geïntroduceerd. Het ATS model is een compact model dat is uitgekomen in 2012. Sinds 2013 stijgen de verkopen van Cadillac.

Moderne modellen

  • ATS (2012-heden), Verenigde Staten, hogere middenklasse, middelgroot
  • CTS (2002-heden), Verenigde Staten, hogere middenklasse, middelgroot, ook als stationwagen, v-serie en coupé
  • DTS (2005-2011), Verenigde Staten, topklasse, groot
  • XTS (2012-heden), Verenigde Staten, topklasse, groot
  • STS (2005-2011), Verenigde Staten; (2007-heden), China, hogere middenklasse, middelgroot
  • SRX (2004-heden), Verenigde Staten, cross-over, middelgroot
  • Escalade (2002-heden), Verenigde Staten, terreinwagen, groot, ook als sportieve pick-up

Cessna miniatuur vliegtuigje

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Cessna miniatuur vliegtuigje

Cessna miniatuur vliegtuigje

(0)
€ 72,54

Cessna miniatuur vliegtuigje

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 26x25x20
  • Gewicht:0.790 KG
Cessna Aircraft Company is een Amerikaanse fabrikant van vliegtuigen, van kleine eenmotorige tweezitters tot zakenjets. Het bedrijf is gevestigd in Wichita, Kansas.
De oorsprong van het bedrijf ligt in juni 1911, toen Clyde Cessna, een landbouwer uit Rago in Kansas, een vliegtuig bouwde van hout en zeil. Het was echter zijn neef, Dwane Wallace, die het meest voor het succes van het bedrijf zou zorgen.
In 1924 ging Cessna samen met Lloyd C. Stearman en Walter H. Beech om Travel Air Manufacturing Co. te vormen, een firma die tweedekkers bouwde in Wichita. In 1927 verliet Cessna Travel Air om zijn eigen bedrijf op te richten, Cessna Aircraft Company, en eendekkers te bouwen. Cessna moest wegens de zwakke economie de deuren sluiten van 1932 tot 1934. In 1934 nam Dwane Wallace het bedrijf met hulp van zijn broer Dwight het bedrijf over en begon Cessna aan een gestage opgang naar wereldwijd succes.
Na de Tweede Wereldoorlog lanceerde Cessna de 170 - die samen met latere modellen zoals de 172 het meest verkochte lichte vliegtuig uit de geschiedenis werd.
Cessna werd in 1985 opgekocht door General Dynamics, en in het jaar daarop stopte het met het maken van cilinder-aangedreven vliegtuigen wegens twijfels over de betrouwbaarheid. In 1992 werd Cessna verkocht aan Textron. Kort daarna werd weer begonnen met de productie van lichte vliegtuigen.
 

Citroen 2CV miniatuur auto

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Citroen 2CV miniatuur auto

Citroen 2CV miniatuur auto

(0)
€ 114,89

Citroen 2CV miniatuur auto

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 10x28x12
  • Gewicht:1.3 KG

2CV

De 2PK2CV (Frans: Deux chevaux), in België veelal geit(je) genoemd en in Nederland vaak (lelijk) eend(je), is een auto van de Franse autofabrikant Citroën. De afkorting staat voor 'Deux Chevaux Vapeur', wat twee paardenkracht betekent, een maat die het resultaat is van de ingewikkelde berekening van de Franse wegenbelasting. De serieproductie van de 2CV liep van 11 juli 1949 tot en met 27 juli 1990. In die periode zijn er 5.144.966 van gebouwd, waarvan 3.898.631 2CV-eenden en 1.246.335 2CV-besteleenden; dit aantal stijgt tot bijna 9 miljoen wanneer de zustermodellen Dyane, Ami, Méharien FAF worden meegeteld. Het uiterlijk van de 2CV werd, net als dat van de Citroën ID/DS en de Traction Avant, ontworpen door Flaminio Bertoni. Op basis van de 2CV werden verschillende kitcars gebouwd, onder andere van Burton, Cygnus, Deauville, Le Patron, Lomax, Voglietta, Hoffmann en Vanclee.

Dubbeldekker miniatuur vliegtuigje

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Dubbeldekker miniatuur vliegtuigje

Dubbeldekker miniatuur vliegtuigje

(0)
€ 77,38

Dubbeldekker miniatuur vliegtuigje

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 28x24x20
  • Gewicht:0.750 KG

Dubbeldekker

Een dubbeldekker of tweedekker is een vliegtuig met twee boven elkaar geplaatste vleugels, waarvan één aan de onderkant en één aan de bovenkant van de romp is bevestigd. Dit principe werd vroeger vrij algemeen toegepast om een grotere lift te verkrijgen zonder dat de vleugels extreem groot hoefden te worden.
Een ander voordeel is dat de vleugels aan elkaar bevestigd kunnen worden, waardoor een stabiele structuur ontstaat. Oudere eendekkers hebben vaak tuidraden boven en onder de vleugel.
In de ontwikkeling van de luchtvaart zijn er ook enkele types meerdekkers geweest (met drie of meer vleugels boven elkaar), waarvan de driedekker Fokker Dr.I een van de bekendste is. Dit is het toestel waarmee Manfred von Richthofen alias de Rode Baron in de Eerste Wereldoorlog bekendheid verwierf.
Vanwege de verbeterde aerodynamische eigenschappen van moderne vleugelprofielen zijn meerdekkers tegenwoordig zeldzaam; de meeste vliegtuigen zijn tegenwoordig eendekkers. Ook de constructietechniek is verbeterd, waardoor de tuidraden (die luchtweerstand geven) niet meer nodig zijn. Alleen in geval van sport- of stuntvliegtuigen wordt dit principe nog weleens toegepast.
 

Fietser op ligfiets

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Fietser op ligfiets

Fietser op ligfiets

(0)
€ 68,91

Fietser op ligfiets

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 13x5,5x20
  • Gewicht:0.430KG

Ligfiets

Een ligfiets is een fiets waarop de fietser een andere lichaamshouding en gewichtsverdeling heeft ten opzichte van een gangbare fiets. Het gewicht van de ligfietser wordt daarin grotendeels gedragen door het stoeltje waarin die zit of ligt. Een klein deel van zijn lichaamsgewicht rust op de pedalen die zich voor diens romp bevinden. Bij een gangbare fiets heeft de fietser vaak aanzienlijke delen van zijn gewicht verspreid over het zadel, de pedalen en het stuur. Door de bouw van de ligfiets met de positie van de ligfietser worden bij dezelfde inspanning over het algemeen hogere snelheden bereikt. De ligfiets geeft daarbij aan de fietser onder meer een comfortabelere houding ten opzichte van een gangbare fiets.

De eerste modellen ligfietsen werden ontworpen eind 19de eeuw. Dit werd mogelijk door de uitvinding van de fietsketting. Het duurde echter nog tot het begin jaren 80 van de 20e eeuw voordat er een serieuze markt ontstond. Hoewel er met name in Nederland en de Verenigde Staten een groeiende groep enthousiaste gebruikers is, blijft de ligfiets een zeldzame verschijning op de weg.

Formule 1 auto - klein miniatuur

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Formule 1 auto - klein miniatuur

Formule 1 auto - klein miniatuur

(0)
€ 66,49

Formule 1 auto - klein miniatuur 

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 6x21x9
  • Gewicht:0.950 KG

Formule 1

Formule 1, officieel de FIA Formula One World Championship, is de hoogste klasse in de autosport zoals is bepaald door de Fédération Internationale de l'Automobile.

Formule 1-auto's bereiken (variërend per circuit) snelheden tot ruim boven de 300 km/h waarbij de turbomotor tot 15.000 toeren per minuut (tpm) begrensd is. De motoren kunnen nog hogere toerentallen bereiken, maar dit is niet toegestaan. In de auto's kan de zijwaartse versnelling in de bochten oplopen tot meer dan 5 g. De prestaties van de auto's zijn in sterke mate afhankelijk van elektronica (hoewel tractiecontrole en andere coureursondersteuning verboden zijn), aerodynamica, ophanging en banden.

Het Formule 1-seizoen bestaat uit een serie races, "grands prix" genaamd, gehouden op gespecialiseerde circuits en in mindere mate ook op afgesloten straten. De resultaten van elke race worden gebruikt om ieder jaar twee wereldkampioenente bepalen: een voor de coureurs en een voor de constructeurs. Zowel coureurs als constructeurs moeten in het bezit zijn van een superlicentie, de hoogste racelicentie die wordt uitgegeven door de FIA.[2]

Europa is het traditionele centrum van de Formule 1 waar (vrijwel) alle teams hun basis hebben en waar ongeveer de helft van alle races wordt gehouden. Het bereik van de Formule 1 is de afgelopen jaren sterk uitgebreid en grands prix worden over de hele wereld gehouden. Enkele races in Europa en Amerika zijn vervallen ten gunste van Azië en het Midden-Oosten. In 2009 werden negen van de achttien races buiten Europa gehouden.

Formule 1 is een zeer groot televisie-evenement waar door miljoenen mensen naar gekeken wordt. De Formula One Group, waarvan Bernie Ecclestone de bestuursvoorzitter is, is de houder van de commerciële rechten. Als de duurste sport ter wereld[3][4] kunnen de economische effecten significant zijn en worden interne politieke en financiële debatten vaak op de voet gevolgd door de media. Er kijken wereldwijd gemiddeld 55 miljoen mensen live naar de races, wat de constructeurs vervolgens hoge commerciële sponsorcontracten oplevert.

In september 2016 nam Liberty Media een meerderheid van 18,7 procent van de aandelen in de Formula One Group in bezit; voor 7 miljard Euro nam het eigendom over van private equity-investeerder CVC Capital Partners dat sinds 2005 de meerderheid van de aandelen bezat. Ook Ecclestone verkocht zijn belang van 5,3 procent aan Liberty Media. De familiehoudstermaatschappij Bambino Trust verkoopt ook haar belang van 8,5 procent aan Liberty Media. Eccelstone blijft echter voorlopig voor nog drie jaar aan als directeur.

Graafmachine moerenman beeldje

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Graafmachine moerenman beeldje

Graafmachine moerenman beeldje

(0)
€ 162,08

Graafmachine moerenman beeldje

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 28x15x49
  • Gewicht:2.50 KG

Graafmachine

Een graafmachine is een voertuig dat speciaal is uitgerust om te kunnen graven. Met name op het bouwterrein worden graafmachines veel gebruikt.

Sommige graafmachines kunnen niet alleen greppels en kuilen maken, maar ook terrein effenen en vrachtauto's laden. De armen en scheppen (of lepels) werken meestal hydraulisch. Door onder grote druk hydraulische vloeistof in een cilinder te pompen, worden de hefarmen bewogen.

Soms zijn graafmachines uitgerust met poten voor de stabiliteit. Graafmachines kunnen uitgerust zijn met zowel rupsbanden als luchtbanden.

De allergrootste graafmachines zijn graafwielbaggers van soms 90 meter hoog, die gebruikt worden in de dagbouw.

Zie ook:

Harley davidson miniatuur

Snel bekijken

Bestellen

(0)
Op voorraad
Harley davidson miniatuur

Harley davidson miniatuur

(0)
€ 82,22

  • Afmeting:(h/b/d) in cm ca.: 18x25x6
  • Gewicht:1.15 KG

Harley Davidson

Harley-Davidson is een Amerikaanse producent van motorfietsen uit de staat Wisconsin. Het merk brak door toen tijdens de Tweede Wereldoorlog grote aantallen motorfietsen werden geleverd aan het Amerikaanse leger, onder de naam Liberator, met een 750 cc zijklepmotor.

Harley-Davidson kent een schare van fanatieke fans die van geen kritiek op hun merk willen weten. Ondanks een mindere periode gelet op de kwaliteit in de jaren zeventig valt dat tegenwoordig erg mee. Niet voor niets ziet het bedrijf al twintig jaar op rij zijn omzet en winst stijgen. Harley-Davidson is de enige overgebleven grote Amerikaanse motorfietsen fabrikant waarbij Indian en Victory uit hun as zijn verrezen.

Vervoermiddelen

Een vervoermiddel of transportmiddel is een voortbeweegbaar object waarmee personen, andere levende wezens of goederen kunnen worden verplaatst. Dit object kan een rijdier zijn of een rijdend, varend, of vliegend, technisch geconstrueerd voorwerp. Het voorwerp kan door mankracht, een trekdier, mechanisch, of door windkracht worden voortbewogen. Afhankelijk van zijn grootte, kan een vervoerend object per keer één tot duizenden personen of stuks vee vervoeren, en wat betreft goederentransport variëren van een kruiwagen tot een goederentrein en een containerschip.

De term voertuig wordt over het algemeen gebruikt voor vervoermiddelen die over land gaan. Vervoermiddelen over of door water, lucht en ruimte worden vaartuigengenoemd.

Mogelijkheden

Rij- of lastdier

  • dromedaris
  • ezel
  • husky
  • kameel
  • olifant
  • os
  • paard
  • pony
  • rendier
  • waterbuffel

Op menskracht

  • Een voertuig op de weg/grond dat door menskracht wordt voortbewogen: fiets, bakfiets, rolstoel, kruiwagen, step, skateboard, rolschaatsen, trapauto, skeeler, loopkoets, handkar, skelter, riksja.
  • Een "voertuig" dat gedragen wordt: draagstoel, reiswieg, babydrager/draagzak, draagdoek.
  • Hulpmiddel bij het lopen: rollator.

Met trekdier[bewerken]

  • Een voertuig op de weg/grond dat door een trekdier wordt voortbewogen: kar, paardentram, paard en wagen/koets (waaronder postkoets en diligence), arrenslee, hondenkar.

Met of zonder motor

  • Een voertuig op de weg/grond met een motor: autovrachtwagen, autobus/stadsbus/streekbus, motorfiets, scooter, scootmobiel, bromfiets, brommobiel, vrachtwagen, segway, quad, ambulance, brandweerauto, taxi, tractor terreinauto, tuktuk, jeep, jeepney, carver, handicart, mobiele kraan.
  • Een voertuig op de weg/grond: kar, riksja, slee, wagen.
  • Een rijtuig dat zich langs rails voortbeweegt: trein, sneltram, tram, metro, funiculaire.
  • Een ander vervoermiddel dat zich langs een vaste baan bij de grond voortbeweegt: maglev, people mover, trolleybus.
  • Kabelbaan.
  • Vaartuig: schip, boot, hovercraft, onderzeeboot, veerpont.
  • Luchtvaartuig: gemotoriseerd vliegtuig, zweefvliegtuig, luchtballon, zeppelin.
  • Ruimtevaartuig: raket, ruimtecapsule, ruimteveer.
  • Aanhangwagen van een voertuig met een motor: caravan, oplegger.

Stoelopstellingen

Bus

In een busopstelling (koets- of coach-opstelling) van stoelen en banken in een voertuig staan de stoelen allemaal in één richting. Men ziet dus een rugleuning voor zich, behalve als men vooraan zit. Deze richting kan de rij-/vaar-/vliegrichting zijn, maar bij voertuigen die niet een vaste voor- en achterkant hebben, zoals veel spoorrijtuigen, is het voor een deel omgekeerd. In sommige historische trams werden de stoelleuningen bij het eindpunt omgeklapt door de conducteur, zodat men altijd vooruit reed.

Vis-à-vis[bewerken]

Bij de vis-à-vis opstelling staan de banken of stoelen om en om in de verplaatsingsrichting en in omgekeerde richting, zodat men tegenover elkaar zit. Tussen de rug-aan-rug staande banken of stoelen is soms plaats voor bagage. In sommige gevallen staan er enkele (of, minder vaak: vele) stoelen (vaak klapstoelen) dwars op de verplaatsingsrichting. Dat is dan meestal bij de zijkant, met de rug naar het raam. Als het aan beide zijden is, is het dus ook een soort vis-à-vis opstelling.

Schema

Coach: [ [ [ [ [ [, bij spoorrijtuigen [ [ [ ] ] ].

Vis-à-vis: [ ][ ][ ]; als dat zo uitkomt met de beschikbare ruimte is het ook wel [ [ ][ ][ ].

In sommige gevallen worden coach en vis-à-vis afgewisseld afhankelijk van hoe het uitkomt met wielkasten, verschillen in vloerhoogte en dergelijke.

Looppad

Een ander aspect van de opstelling is hoeveel plaatsen er naast elkaar zijn in de breedte van het voertuig, en waar het looppad is. In Nederland is het in de tram in veel gevallen 2+1, in bus, lightrail en metro 2+2, in de trein 2e klas 2+2 (soms 4 met het gangpad aan de zijkant), en in de 1e klas 2+1 (soms 3, soms 2+2). Bij de Velios treinen is het in de 2e klas 3+2, en in de 1e klas 2+2. Soms is er minder ruimte wegens een kast, toilet of deur, en is het bijvoorbeeld 1+1 of 2.

Veelal is de stand van de stoelen aan weerszijden van het looppad per rij gelijk, maar soms is er coach-opstelling met de stoelen aan de andere kant van het looppad in tegengestelde richting. Als het gangpad aan de zijkant is zijn er vaak coupés met twee banken (of twee rijen van 3 of 4 stoelen) tegenover elkaar. Het rijtuig bestaat soms geheel uit coupés met een gang ernaast (en twee balkons); ook zijn er in Nederland vaak twee van dergelijke coupés, met de rest van het rijtuig ingedeeld met een looppad tussen de banken/stoelen. Als er twee zijn wordt tegenwoordig ook vaak de wand ertussen weggelaten. Dit verschilt van een tweemaal zo grote coupé, doordat men alleen via het erbuiten gelegen gangpad van het ene naar het andere deel kan gaan.



| Meer

We gebruiken cookies om de inhoud van de site en advertenties voor jou passend te maken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie met onze partners over het gebruik van onze site voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die je aan hen hebt verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van je gebruik van hun services.